tirsdag den 2. april 2013

Opfølgning på Biotop 5 opgave - Blåmuslinger

Jeg fandt jo ikke nogen blåmuslinger, da jeg var ude at lede efter dem, men har så efterfølgende fundet nogen. Dog ikke på stranden, men hos den lokale fiskehandler :)
Her følger min opskrift og et par billeder af det endelige resultat. 


Jeg var som skrevet jo ved fiskehandleren, og udover blåmuslinger, faldt jeg også over kæmpe tigerrejer og kammuslinger.
Min opskrift på dampede blåmuslinger:
Jeg skar først juliennes af en gulerod, samt en halv fennikel. Dernæst finthakkede jeg et lille rødløg.
Jeg kom dernæst løget i en gryde og blancherede det. Derefter kom jeg gulerod, fennikel samt 2-3 dl hvidvin i en gryde og bragte det i kog. Dernæst fulgte de rengjorte blåmuslinger som dampes under låg i 4-5 min. Derefter tog jeg muslingerne op og kogte dernæst hvidvinen ind til det halve og tilsatte en smule fløde, derved får du en lækker suppe til dine muslinger. Når det er kogt ind og blandet med fløde, vender jeg muslingerne i det sammen med persille, og serverer det straks med brød og hvidvin til.
Min opskrift på tigerreje og kammusling:
Jeg marinerede mine tigerrejer i olivenolie, hvidløg, chili og citronsaft og lod dem stå og trække nogle timer i køleskabet. Derefter tilberedte jeg dem på panden, de skal kun have meget kort tid på panden ved høj varme, da de ellers bliver seje.
Kammuslingerne valgte jeg bare at give salt og peber, for derefter at lynstege dem på begge sider i olivenolie. De må ikke få meget mere end et minut på hver side. 


Anrettet i dyb tallerken med suppe i bunden. 


Man kunne også servere det hele som en lille forret som jeg har anrettet her. Selvfølgelig med citron og brød ved siden af. Og så ville det være super lækkert med en hjemmelavet aioli til. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar