tirsdag den 2. april 2013

Udfordringsopgave - Røgeovn

Jeg har som udfordringsprojekt valgt at lave en røgeovn ud af en fodertønde/olietønde. Jeg fisker meget i Skjern å, og har derfor ofte brugt penge på at få andre til at røge de fisk jeg fanger, og tænkte så, at det må man da kunne gøre selv. Jeg har før brugt en kasper røghat, men det er kun til varmrøgning og jeg vil gerne kunne koldrøge også. Jeg kiggede derfor rundt på nettet, og fandt så denne hjemmeside http://www.roegeovnens-venner.dk/, hvor der er en "opskrift" på at lave sin egen røgeovn. 
Jeg gik derfor i gang med at finde en olietønde, og det viste sig faktisk at være lidt besværligt, mest fordi den skulle findes tæt på mit hjem, ikke være forurenet, samt at den faktisk ikke kunne være i min bil! Men det lykkedes mig at finde en fodertønde, som derfor ikke var forurenet, i samme materiale som olietønder. Jeg lånte så en bil og fik den hentet. I kan herunder se billeder, samt "opskrift" på at lave røgeovnen. Den er ikke helt færdig endnu, da jeg skal have isoleret låget, så der ikke ryger kondensvand ned på fileterne under røgningen. Og derudover, skal jeg have fundet mig en bakke til smulden. 

Tønden inden jeg gik i gang. 

Tønden indvendig.

Jeg starter med at måle op til hullerne, hvor det rundjern der skal holde ristene skal sidde. 

Jeg bruger blyant og tommestok til dette. Jeg måler på tommestokken hvor langt nede rundjernet skal sidde, og kører rundt i tøndens kant med tomlen og en blyant for enden af tommestokken. 


For at hullerne er lige overfor hinanden, har jeg lavet et stykke træ som måler det samme som det indvendige hvor hullerne skal være. Derudover har jeg et vaterpas, for at sikre det er helt i vater. 


Jeg har fået afmærket hullerne.

Og så er der boret til første stykke rundjern.



Det næste jeg gjorde, var at tegne lågen på tønden. Til dette brugte en vaterpas, blyant, tommestok og en snor. Lågen skulle være 25 cm høj og 35 cm lang. Jeg målte derfor 25 cm på en snor og brugte den som lineal, da en tønde jo krummer. Her fik jeg lidt hjælp til at holde snoren stram. Igen brugte jeg også vaterpas for at få det hele i vater. 

Hængsel, lås og stopklods til lågen.


Jeg startede med at skære hvor lågehængslet skulle være, så det var nemmere at montere. 

Monterede det så med møtrikker.


Og skar resten ud. 

Dette gjorde jeg med en vinkelsliber. 


Lågen er skåret ud. Blev overrasket over hvor lige jeg kunne gøre det :)

Derefter monterede jeg stopklods indvendigt.


Og derefter låsen. 

Sådan ser toppen ud nu. Jeg valgte at bruge rundjern med gevind, så jeg kunne skrue rundjernet fast til tønden. Det har jeg gjort med møtrikker og spændeskiver. 


Sådan ser den ud nu. Jeg skal have lavet et håndtag til låget og lågen. Derudover  vil jeg give grunder de steder  jeg har boret og skåret ud, så det ikke ruster. Inden jeg tager den i brug vil jeg også lave et bål i den, så alt maling er brændt godt af. 


Jeg lavede efterfølgende lufthuller i bunden.

Sådan ser den ud indvendig nu. 

1 kommentar:

  1. hvor ser det herligt ud... glæder mig til at høre om den fungerer og om kokken og gæsterne er tilfredse :-)

    SvarSlet