onsdag den 20. marts 2013

Biotop 6 opgave - Naturfænomener

Jeg vil i min biotop 6 opgave have fokus på vind og vejr. Jeg vil derfor i en periode på 7 dage måle havvandstemperatur, se på skydække og undersøge vindretning. 
Jeg overvejede at lave en vindpose, men blev enig med mig selv om at jeg bare ville bruge den med en våd finger i vejret, og så mærke efter hvilken del af fingeren der er kold og så sammenligne med www.dmi.dk, for at se om det holder at gøre det på den måde. 
Jeg vil også kigge på og fotograferer skyer.
Til sidst vil jeg måle vandtemperatur, og se om jeg kan se om temperaturen stiger eller falder afhængeligt af vind eller skydække. Derudover vil jeg også aflæse lufttemperatur, da det jo har indvirkning på havtemperatur. 

Jeg smider billeder ind løbende i dette indlæg!! 




FOTOS fra første dag. 
Jeg må i øvrigt lave om på min metode, da jeg i farten havde glemt jeg ikke er hjemme de næste 7 dage!  Så måler idag og imorgen, og så igen når jeg er hjemme og indtil d. 2. hvor opgaven skal afleveres.


Jeg måler temperaturen. For at det skulle holde i retten, skulle jeg nok ud på en helt anden dybde,  men jeg har ikke lige et par waders liggende desværre. 

Vandet var tre grader. Målt med mit fine stegetermometer. 

Der var letskyet og solen tittede frem engang i mellem.

Skyer bliver inddelt i kategorier afhængelig af form, struktur, opbygning, lysstyrke af refleksion og farve på skyen. 

Skyer er en samling af flydende eller faste vandpartikler som svæver eller falder gennem atmosfæren.
(http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/kend_din_sky.htm)


Jeg tror det er en altostratus sky af en art? Man kan læse mere om skyer her http://www.emu.dk/elever7-10/fag/geo/tema/skyer/index.html eller her http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/kend_din_sky.htm


Vinden var i nordøst og blæste med 7 m/s, og som jeg kan læse det på dmi, er den i øst de næste 5 dage. Håber den vender igen, inden jeg er færdig med forsøget. Temperaturen lå lige under frysepunktet, på -1 grad.

Fotos fra anden dag

Vinden var denne dag noget kraftigere og blæste med 11 m/s. fra øst. Lufttemperaturen var igen på -1 grad. Skyerne som i kan se på billederne, minder meget om skyerne fra dagen inden. Temperaturen på vanden er en grad koldere end igår, altså kun 2 grader.







Jeg fik ikke termometeret med på min sidste tur, men fik taget et par billeder af det flotte skyfrie vejr. Nyd dem herunder.










Var ude dagen efter med termometer 

Temperaturen var steget til 4 grader, nok hjulpet på vej af de højere lufttemperaturer. Jeg vil en anden gang tilrettelægge det, så jeg får lavet det over flere dage, måske uger, da det ikke var optimalt at gøre det en uge efter. Det ødelagde lidt mit eksperiment.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar