onsdag den 13. marts 2013

Jord til bord - Mejeriprodukter

Så blev tykmælken færdig, og jeg fik startet min cremefraiche op! Derudover fik jeg lige lyst til smøreost peppet op af mig selv, så det er der også lidt billeder af.


 Den færdige tykmælk fra igår ses her!

Fremgangsmåden med Creme fraiche, er den samme som tykmælk. Jeg ville godt have prøvet at lave hytteost, men kunne ikke skaffe osteløbe. 

Opvarmes til 21 grader.

En spsk. kærnemælk og en rask omrøring, og det er klar til at stå til imorgen!

Konsistensen er selvfølgelig lidt tykkere allerede, da der her blev brugt fløde, hvorimod der til tykmælk bruges sødmælk.

Som skrevet i starten, fik jeg lyst til at peppe Philadelphias flødeost naturel lidt op, dette gjorde jeg med et halvt fed hvidløg og en halv stang bladselleri. Jeg synes sellerien giver et frisk pift, i forhold til den lidt tunge hvidløgssmag. I stedet for at være bundet til de varianter de har i supermarkedet, synes jeg det her er en god måde at få sin egen smag på. Man kan jo lave 1000000 forskellige varianter, der smager meget bedre end dem de selv laver. Og så er det i øvrigt skide nemt. Næste skridt på vejen, er så at man selv laver flødeosten :)

Jeg pressede hvidløget og snittede bladsellerien halvfint, så der stadig var lidt bid i. For at det hele er nemmere at blande sammen, og fordi det giver en god konsistens, tilføjede jeg også et skvæt creme fraiche.

Salt og peber kom der også lidt af i!

God, frisk og velsmagende "hjemmelavet" smøreost.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar